Tüketicinin Uğurlu Sayıları: 4, 6, 20 ve 30

22 Mart 2012 | E-Posta İle Gönder | Pdf Olarak Görüntüle | Yazdır

sikayethaber.com (http://www.sikayethaber.com/kose-yazisi/tuketicinin-ugurlu-sayilari-4-6-20-ve-30/20)


Beyaz eşya, bilgisayar, televizyon, cep telefonu, mobilya veya otomobil aldınız diyelim. Bunun için kredi çektiniz ya da kredi kartına taksit yaptırdınız. Belki de o istediğiniz ürünü almak için bir süredir biriktirdiğiniz parayı bir anda verdiniz. Olsun mutlu mesut kullanıyorsunuz ya…

Ama bir de baktınız ki 3-5 ay geçmeden, henüz taksitleri bile bitmeden, ürün arızalandı.

Şanssızlık… Ne yapmalı?

Yukarıda sayılan ürünlerin ve benzerlerinin en az 2 yıl garantisi olması gerekiyor. Bu süre dolmadan garantinin sona ermesi, yalnızca birkaç istisna[1]için mümkün olabiliyor. Örneğin otomobiller için bu 2 yıllık süre dolmadan, 60.000 km yapılmış olursa garantisi sona ermiş kabul ediliyor. Öte yandan; ürünü sunan firma, tamamen kendi inisiyatifiyle, daha fazla (mesela 3 veya 5 yıl ya da otomobiller için 100.000-150.000 km) garanti verebiliyor.

Bu şartlarda garantisi devam eden arızalı ürünü, tamir edilmesi için yetkili teknik servise götürdünüz. Teknik servis, herhangi bir ücret almadan, 20 iş günü[2](yalnızca otomobil, kamyonet ve traktörler için 30 iş günü)  içerisinde tamiri sağlamak zorunda. Ayrıcatamirat süresi 10 iş gününü geçecekse, ürünün bir benzerinin tüketicinin kullanımına tahsis edilmesi gerekiyor. Tamirde geçen süreler ise garanti süresine ekleniyor[3].

20 iş günü içinde tamirat sağlandı. Biraz moraliniz bozuldu ama nihayet ürünü tekrar kullanmaya başladınız. Kısa bir süre sonra bir de baktınız ki ürün tekrar arızalandı.

Çok can sıkıcı değil mi? Yine tamir edilse bile tekrar tekrar arıza vermeye devam ederse ne olacak?

İşte tüketicinin uğurlu sayıları burada ortaya çıkıyor.

 

4

Garanti süresi içinde kalmak kaydıyla, 1 yıl içerisinde; aynı arızanın 4 kez (veya daha fazla) tekrarlanması ve bu arızaların üründen yararlanamamayı sürekli hale getirmesi durumunda tüketici;

- Malın ücretsiz değiştirilmesini,

- Veya bedelin iadesini,

- Veya ayıp oranında bedel indirimini talep edebiliyor.

 

6

Garanti süresi içerisinde, farklı arızaların toplamının 6 kez (veya daha fazla) olması ve bu arızaların üründen yararlanamamayı sürekli hale getirmesidurumunda da tüketici;

- Malın ücretsiz değiştirilmesini,

- Veya bedelin iadesini,

- Veya ayıp oranında bedel indirimini talep edebiliyor (Burada arızaların 1yıl içerisinde olması şartı bulunmuyor).

 

20 ve 30

Garanti süresi içinde gerçekleşen herhangi bir arızada, yukarıda belirttiğimiz, ürünün tamiri için gereken 20 iş günü (otomobil, kamyonet ve traktörler için 30 iş günü)  olan sürenin aşılması halinde de tüketici;

- Malın ücretsiz değiştirilmesini,

- Veya bedelin iadesini,

- Veya ayıp oranında bedel indirimini talep edebiliyor[4].

Ayrıca firmanın servis istasyonunun mevcut olmaması halinde sırasıyla satıcısı, bayii, acentesi, temsilciliği, ithalatçısı veya imalatçı-üreticisinden birisinin düzenleyeceği raporla arızanın tamirinin mümkün bulunmadığının belirlenmesi durumu da tüketici bakımından aynı seçim hakkı sonucunu doğuruyor[5].

Belirtilen taleplerden birini SEÇME HAKKI, YALNIZCA TÜKETİCİYE VERİLMİŞ. Bu nedenle satıcının, örneğin, “bedel iadesi yapamıyoruz ama yeni ürün verebiliriz” diyerek zorlayıcı bir tutum içine girmesinin hiçbir hukuki dayanağı yok.

Satıcı, tüketicinin talebini reddedemiyor. Hatta tüketicinin bu taleplerine karşı; satıcı, bayii, acente, imalatçı-üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumlu tutuluyor.

Tüketici, talebinin yerine getirilmemesi halinde, dava konusunun değerine göre tüketici hakem heyetine veya tüketici mahkemesine başvurabiliyor[6].

Bu noktada, teknik servise her gidildiğinde arızayı açıkça belirtmek ve bu durumun yazılı olduğu, tarihin de yer aldığı belgeyi edinerek saklamak; ispat bakımından son derece önem kazanıyor.

Uğurlu sayılara ihtiyaç duyulmayacak arızasız kullanımlar dileğiyle…



[1]Söz konusu istisnaların tamamı şu şekildedir (Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik ekli liste):

Binek otomobiller; 2 yıl veya 60.000 km (hangisi önce dolarsa)

Kamyonetler; 2 yıl veya 100.000 km (hangisi önce dolarsa)

Motosikletler; 2 yıl veya 30.000 km (hangisi önce dolarsa)

Traktörler; 2 yıl veya 3.000 saat (hangisi önce dolarsa)

Otomobil lastikleri; 2 yıl veya 1,6 mm diş derinliği (hangisi önce dolarsa)

Projeksiyon cihazları; 2 yıl veya 5.000 saat (hangisi önce dolarsa)

[2] İş Günü: Ulusal, resmi, ve dini bayram günleri ile yılbaşı, 1 Mayıs ve pazar günleri dışındaki çalışma günlerini ifade etmektedir (Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik md. 4/k).

[3] Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik md. 6.

[4] Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik md. 14.

[5] 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun md. 4 ve Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik.

[6]Başvuruda dayanak olarak gösterilecek başlıca mevzuat ise “Ayıplı Mal” başlıklı 4. maddesi başta olmak üzere “4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” ve “Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik”tir.