Otomobildeki ÖTV İndirimi Getirdiğinden Fazlasını Götürüyor

26 Mart 2009 | E-Posta İle Gönder | Pdf Olarak Görüntüle | Yazdır

HÜRSES

Son yılların en büyük vergi indirimi geçen hafta yapıldı. Parası olan-olmayan, hâlâ bankaların kara listelerine girmemiş olup kredi çekebilen-çekemeyen herkes yoğun ilgi gösterdi. İndirimin konusu; otomobil ve beyaz eşyada ÖTV, konutta ise KDV oldu.

17 Mart 2009’dan itibaren uygulanmaya başlayan bu geçici indirim, ne yazık ki 15 Haziran 2009’da sona erecek. “Ne yazık ki” sözü, aslında sadece otomobil almayı düşünenler için geçerli gibi. Çünkü beyaz eşya üreticileri krize karşı kendi çözümlerini zaten çoktan üretmişlerdi. Bırakın ÖTV’yi, bir süredir KDV de almıyorlardı. Konuttaki KDV indirimi ise net alanı 150 metrekarenin üstündeki konutlarla sınırlı kaldı. Dar ve orta gelirli vatandaşın böyle bir evi hayal ettiği bile yok.

Buraya kadar sözü edilenler, vatandaşın bakış açısından…

Peki ya indirimin ekonomiye etkisi ne olacak? Vergi indirimi sektörü canlandırdı. Şimdilik ekonomi de ucundan köşesinden canlandı gibi.

Bu, madalyonun görünen yüzü. Diğer yüzünde ise göz ardı edilen bambaşka bir durum var.

Ekonomimizin onsuz idare edilemeyen bir bağımlılığı vardı son yıllarda; sıcak (emanet) para. Gel gör ki, kriz küresel olunca, el âlem haklı olarak parasını sakınıyor. Yabancı sermaye, sıcak para bir türlü gelmiyor. “Emanet parayla ekonomi idare edilir mi?” sorusunu bir kenara bırakıp durumu sadece otomotiv sektörü açısından ele alalım.

Yakın zamanların ihracat şampiyonu otomotiv, bu yılın ilk iki ayını %56 ihracat düşüşüyle kapattı. Dolayısıyla bu sektör aracılığıyla ülkeye giren döviz de büyük oranda azaldı. Otomobilde yapılan vergi indirimi ise işin üstüne tuz biber ekiyor. Nasıl mı?

İç pazarda binek araç satış rakamlarının yer aldığı Tablo-1’e göre; aşağı yukarı her dönemde yerli binek araçların 2 katı kadar ithal binek araç satılmış.Tablo-2’deki hafif ticari araçta, yerli araç satışı burun farkıyla önde. Tablo-3’te yer alan toplam rakamlarda ise ortalama yerli aracın 1,5 katı kadar ithal araç satıldığı görünüyor.

(Ayrıca 2006 yılından günümüze doğru toplam satışlarda sürekli bir azalma olması, küresel mali krizden önce de sektörün kriz sinyallerini verdiğini gösteriyor. Geçen yılın ilk iki ayıyla bu yılın ilk iki ayını kıyasladığımızda ise küresel krizin hızlandırıcı etkisi görülüyor.)

Vergileri, Türkiye’deki satıcıların kârını vs. çıkarın. İthal araçların asıl bedelleri ülkemizden çıkıp nereye gidiyor? Sıcak paraları gelsin diye dört gözle beklediğimiz Avrupalı, Uzak Doğulu sermayedarlara. Yani otomotiv sektörünü canlandıralım derken, insanlarımızın tasarruflarıyla otomobillerini ithal ettiğimiz ülke insanlarının refahına fayda sağlanıyor.

Kıvranan otomotiv sektörüne pirinç yetiştirmek için Dimyat’a bile gitmeye gerek kalmadı. Evde varmış, çıkarıyoruz tezgah altından. Ya eldeki bulgur!.. Ondan da olmayalım da…

   

 

TABLO-1

BİNEK ARAÇ PERAKENDE SATIŞLARI (YERLİ-İTHAL DAĞILIMINA GÖRE)

 

 

 

Yerli

İthal

Toplam

2006 yılı

117.631 

255.588 

373.219 

2007 yılı

120.740 

236.725 

357.465 

2008 yılı

99.205 

206.793 

305.998 

2008 ocak ve şubat toplamı

12.050

27.734

39.784

2009 ocak ve şubat toplamı

9.687 

17.978 

27.665 

 

TABLO-2

 

HAFİF TİCARİ ARAÇ PERAKENDE SATIŞLARI (YERLİ-İTHAL DAĞILIMINA GÖRE)

 

 

Yerli

 

İthal

 

Toplam

 

2006 yılı

 

133.564 

 

115.558 

 

249.122 

 

2007 yılı

 

128.965 

 

108.332 

 

237.297 

 

2008 yılı

 

96.957 

 

91.068 

 

188.025 

 

2008 ocak ve şubat toplamı

 

13.981

 

13.013

 

26.994

 

2009 ocak ve şubat toplamı

 

7.416 

 

6.267 

 

13.683 

 

TABLO-3

 

HAFİF TİCARİ VE BİNEK ARAÇ TOPLAM PERAKENDE SATIŞLARI (YERLİ-İTHAL DAĞILIMINA GÖRE)

 

 

 

 

Yerli

 

İthal

 

Toplam

 

2006 yılı

 

251.195 

 

371.146 

 

622.341 

 

2007 yılı

 

249.705 

 

345.057 

 

594.762 

 

2008 yılı

 

196.162 

 

297.861 

 

494.023 

 

2008 ocak ve şubat toplamı

 

26.031

 

40.747

 

66.774

 

2009 ocak ve şubat toplamı

 

17.103 

 

24.245 

 

41.348 

 

* Tablolar, Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin internet sitesinden (www.odd.org.tr) alınan verilere dayanılarak tarafımızca hazırlanmıştır.